Fotograf: Peter Skaugvold / Bildbyrån

BC Luleå satsar på kommunikation

Den regerande mästaren i basketligan herr, BC Luleå, har gjort klart med sin senaste värvning. Men den här gången handlar det inte om en spelarrekrytering.

Medielandskapet har förvandlats rejält det senaste decenniet och det har blivit allt viktigare för idrottsklubbar att arbeta medvetet med kommunikation. Tidigare har de kommunikativa sysslorna i BC Luleå fördelats mellan befintlig personal. Men nu har Luleå-klubben valt att ta nästa steg inom organisationen genom att anställa Max Wiik som kommunikatör på heltid. En tjänst som inte funnits i klubben förut.
– Vi vet att Max är en kille som kan sporten, är i rätt ålder och har kunskapen som krävs för att utföra arbetet. Det här är någonting som vi har funderat på under en tid nu. Och när vi hade styrelsemöte i tisdags var styrelsen rörande överens om att det är helt rätt steg att ta som organisation, säger Luleås klubbdirektör Lars Mosesson i ett pressmeddelande.

Max Wiik har jobbat som journalist i tio år i olika former. Men allra främst åt länstidningen NSD. Inom basket-Sverige är han mest känd för sitt arbete med NSD:s basketblogg. Nu kommer Wiik, 26, bland annat att ansvara för BC Luleås hemsida, vara klubbens presskontakt, ha hand om sociala medier och producera artiklar samt videor.
– Det här är en dröm som går i uppfyllelse för mig. Att få kombinera mina två största intressen i form av basket och kommunikation. BC Luleå är ett av de starkaste varumärkena i norden när det kommer till basket. Jag ska se till att det blir ännu starkare”, säger Max Wiik.

Max Wiik kommer att tillträda tjänsten inom en snar framtid.

Dela inlägget